18 January 2011

Batu Tabasheer (Serpentinite)

Antara nama lain di Malaysia berkenaan Batu tabasheer ini adalah Batu Tok Wali , Batu Sabun Puteri Bunian dan Batu Buluh. Di dalam alam geology, batu ini dinamakan Serpentinite kerana dikatakan batu ini coraknya seperti kulit ular yang berkilat-kilat. Batu ini terhasil dari pergeseran kerak bumi dan banyak terdapat di dasar laut.Ia adalah alteration dari batu kerak bumi dari jenis ultramafic. Composisi mineral di dalam batu ini adalah Magnesium Silicate , antigorites, chrysotile and lizardite. Chemical formula bagi batu ini adalah M3T2O5(OH)4, M = magnesium (Mg), ferrous iron (Fe2+), ferric iron (Fe3+), aluminum (Al), nickel (Ni), manganese (Mn), cobalt (Co), chromium (Cr), zinc (Zn), or lithium (Li); and T=silicon (Si), Al, Fe3+, or boron (B). Ia bersifat alkali. Dalam bumi, character batu ini boleh dikenal pasti melalui kondisi physicalnya yang licin, kilatan seperti cromate dan agak poros (hardness scale antara 2 hingga 5 Mohs) serta warnanya dalam gabungan putih, hijau, kuning, kemerahan, kebiruan dan hitam. Ia juga dikenali sebagai batu jed generasi baru.
Kegunaan
Batu ini amat dihargai diseluruh dunia samada dari segi pembuatan perhiasan mewah ataupun kegunaan bagi perubatan. Ia telah digunakan sejak zaman Inca (America Selatan) sebagai pembuatan bekas takungan dan juga patung patung keugamaan. batu ini juga digunakan oleh orang China diukir dan dibentuk untuk perhiasan mahal bagi golongan bangsawan dan batu permata. Dalam masyarakat Roman lama, batu ini dipercayai boleh menghindarkan sihir dan racun. Dikatakan masyarakat Roman membuat bekas minuman dari batu ini kerana ia akan pecah sekiranya ada unsur racun di dalam minuman yang dituang kedalamnya.
Dikategorikan sebagai semi-precious stone, bagi masyarakat yang mengamalkan Yoga, batu ini dikenali sebagai "kundalini" stone dengan pembawaan Energy Bumi. Ia dapat membantu pengamal yoga dalam menstabilkan kenaikan energy kundalini ke cakra teratas kerana tanpa kawalan, kenaikan energy kundalini yang tak terkawal bisa membawa padah pada pengamalnya.Kepercayaan Masyarakat Assyria lama membawa batu ini dalam persembahan di kuil kuil kerana percaya batu ini berupaya menolong mereka dalam upacara keugamaan mereka (pleasing the Gods).

Perubatan dan healing properties

Sesungguhnya Allah SWT tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia, setiap kejadianNya adalah bagi kebaikan hambaNya juga. Dalam kontex ini, antara kebaikan batu ini adalah seperti berikut

1) Mengstabilkan Aura Diri - Imbangan antara Positive dan negetive Energy badan

2) Rawatan alternative secara alami bagi penyakit berkaitan lebihan Acid badan seperti sengal-sengal tulang, Gaut, Migrane, Sengugut, Masalah dalam perut, paru-paru.

3) Pemangkin Detox badan dan peningkatan kesegaran tubuh badan

4) Diabetes - Kencing manis

5) Penyakit berkenaan kitaran haid yang tidak seimbang ( menstrual isues)

5) Natural Pain Killer (http://www.ehow.com/facts_6017079_serpentine-stone-back-pain.html)

Batu ini dipakai pada tubuh dan menyentuh kulit sama ada dalam bentuk Loket ataupun Cincin.

Sila hubungi 013 9287889 / 017 9203036

No comments:

Post a Comment